środa, 19 sierpnia 2015

Próbka czyli jak ułatwić sobie pracę

Wspominam sobie czasem swoje szydełkowe początki i niechęć do wykonywania próbki; i pewne nawet przekonanie, że próbka nie jest potrzebna i że praca nad nią to strata czasu; i oczywiście późniejszą złość kiedy okazywało się, że robootka nadaje się tylko do sprucia. Dziś wiem, że odpowiednie przygotowanie próbki ułatwia i znacznie przyspiesza pracę nad robootką.

Po co nam próbka obliczeniowa?
Gdy planujemy zrobić rzecz, która ma określone wymiary musimy wiedzieć np. ile zrobić oczek łańcuszka na początku robootki. Aby uniknąć niepotrzebnego prucia robimy próbkę. Ona umożliwi policzenie potrzebnych splotów i rzędów, no i da pewność, że robootka uzyska pożądany przez nas rozmiar.

!!!
Próbkę zawsze robimy z włóczki i szydełkiem, którymi zamierzamy wykonać całą naszą robootkę

Osobiście przed przystąpieniem do wykonania próbki zawsze sprawdzam różne szydełka. Dopiero gdy znajduję odpowiedni dla mnie wygląd wykonuję właściwą próbkę. Bowiem ta sama włóczka przerabiana różnymi szydełkami będzie się różnie prezentować. Dotyczy to zarówno rozmiaru szydełka, jak i jego rodzaju (plastikowe, bambusowe, aluminiowe, itp.).

Jak przygotować próbkę? 

Kilka uwag:
1. Im próbka większa tym dokładniejsza, czyli:
  • dla włóczek cienkich powinna mieć rozmiar około 5 cm na 5 cm
  • dla włóczek grubszych 10 cm na 10 cm
2. Do pomiaru nie używajmy miarki krawieckiej, znacznie dokładniejsze i praktyczniejsze są szablony. Szablony samodzielnie wykonamy w domu. Potrzebne nam będą sztywny karton, linijka, ołówek i nożyk. Myślę, że nie powinno być to trudne. Jeden szablon z okienkiem wielkości 10/10 cm i drugi z okienkiem 5/5 cm.





3. Różne włóczki różnie reaguję, jedne się kurczą inne rozkurczają. Z tego powodu po wykonaniu próbki trzeba ją uprać (zwracając uwagę na zalecenia producenta) i nadając jej kształt pozostawić do wyschnięcia.

I z tak przygotowaną próbką możemy przejść do obliczania oczek i rzędów.  
Układamy na próbce odpowiedni szablon i liczymy ile splotów i rzędów mieści się w okienku szablonu.




Co dalej z wynikami?

W przypadku mojej próbki wyszło, że w kwadracie o boku 10 cm mieści się 13 słupków i 9 rzędów. Wykonując proste obliczenie matematyczne wiemy, że 1 cm = 1,3 splotu i 0,9 rzędu.

I teraz możemy przejść do konkretnych wyliczeń.

Przykład:
Chcę zrobić szal o szerokości 20 cm i długości 120 cm.
To znaczy, że na początku muszę zrobić łańcuszek z 26 oczek (ponieważ 20 cm x 1,3 = 26). Pracę zakończę natomiast na rzędzie 108 (ponieważ 120 cm x 0,9 = 108)

!!!
Warto założyć notatnik. Z własnego doświadczenia wiem, że bywa on pomocny. Zapisujemy nazwę włóczki, wielkość szydełka, splot i oczywiście wyniki!

Mam nadzieję, że oswoiłam trochę temat!

Ściskam,
Sylwia

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Serdecznie dziękuję za każdy komentarz!