środa, 23 września 2015

Lecą liście z drzew, czyli jak zrobić jesienny liść



Jesień już. Póki co kalendarzowa. Aby trochę oswoić temat proponuję wykonanie szydełkowych liści.
W zależności od użytego materiału taki liść może być aplikacją, serwetką, a nawet dywanikiem.

Potrzebne będą:

  • przędza i szydełko (im grubsze włóczka i szydełko, tym pokaźniejszy liść),
  • igła, nożyczki, 
  • ewentualnie krochmal,
  • wolna chwila i oczywiście dobre chęci.

Sploty:
  • oczko łańcuszka o.ł.
  • słupek sł.
  • magiczne kółeczko 
  • oczko ścisłe o.ś.
  • półsłupek psł.

Uwagi:
  • na początku okrążenia dziergamy 3 oczka łańcuszka w zastępstwie pierwszego słupka,
  • kolejne okrążenia łączymy oczkiem ścisłym,
  • również oczkami ścisłymi będziemy przechodzić do kolejnych łuków lub słupków.

Opis wykonania:
Na pierwszy rzut oka opis może przerażać, ale tak naprawdę jest prosty. Po pokonaniu pierwszych czterech okrążeń robootka praktycznie sama się dzierga.
Zatem miłego szydełkowania!

Okrążenie 1
Rozpoczynamy od wykonania magicznego kółeczka, a na nim 27 sł., łączymy o.ś.

Okrążenie 2
3 o.ł. (w zamian pierwszego sł.), 3 o.ł., *opuścić 2 o.p. 1 sł., 3 o.ł.* powtarzamy od * do *, łączymy okrążenie o.ś.
Tak powstaje nam 9 łuków.

Okrążenie 3
Do pierwszego łuku przechodzimy za pomocą o.ś.  
Na każdym łuku dziergamy (2 sł., 3 o.ł., 2 sł.), a między łukami robimy 1 o.ł.

Okrążenie 4
Od tego okrążenia na każdym łuku zaczynamy dodawać słupki. Zrobimy to w ten sposób, że pierwszy sł. poprzedniego rzędu opuszczamy, a dopiero na kolejnym robimy słupek. Na łuku z trzech o.ł. dziergamy bez zmian (2 sł., 3 o.ł., 2 sł.), na kolejnej parze słupków poprzedniego rządu na pierwszym sł. dziergamy sł, kolejny sł. opuszczamy. 
Czyli raz jeszcze:
o.ś. przechodzimy do drugiego sł. poprzedniego okrążenia (w ten sposób opuszczamy pierwszy sł.), dalej na kolejnym sł. poprzedniego okrążenia dziergamy 1 sł; na łuku dziergamy (2 sł., 3 o.ł., 2 sł.), dalej 1 sł., opuszczamy kolejny sł. poprzedniego okrążenia i 1 o.ł. na rozdzielenie łuków.
W ten sposób każdy z dziewięciu łuków składa się teraz z  3 sł., 3o.ł., 3 sł.
Na zdjęciu poniżej ponumerowane są kolejne okrążenia. Możemy policzyć ile słupków przypada na łuk w konkretnym okrążeniu. 



W okrążeniu 5 na każdym z łuków musimy mieć po 4 sł. przedzielone 3 o.ł.

okrążeniu 6 na każdym z łuków musimy mieć po 5 sł. przedzielone 3 o.ł.

okrążeniu 7 na każdym z łuków musimy mieć po 6 sł. przedzielone 3 o.ł.

I tak dalej ...

Od szóstego okrążenia opuszczamy łuki! 

Czyli nie zamykamy już okrążenia o.ś. tylko po wykonaniu wskazanej liczy łuków po prostu odwracamy robootkę.
I tak:
w okrążeniach 6, 7 i 8 robimy 7 łuków

w okrążeniach 9 i 10 robimy 6 łuków

w okrążeniu 11  robimy 4 łuki

w okrążeniach 12, 13 i 14 robimy 3 łuki

w okrążeniu 15 robimy 2 łuki

w okrążeniach 16 i 17 robimy 1 łuk

Okrążenie 18 i ogonek liścia
Dookoła całego liścia dziergamy psł. W miejscu na ogonek (patrz na zdjęcie poniżej) dziergamy 16 o.ł., a następnie na tych oczkach robimy psł.
Dodanie dwóch psł. w jedno oczko łańcuszka spowoduje lekkie wygięcie ogonka naszego liścia.
Dalej dziergamy półsłupki do końca.



Wykończenie:
Jeśli nasz liść ma pełnić rolę serwetki warto go lekko usztywnić przy pomocy np. krochmalu Ługa.

Zachęcam do szydełkowych eksperymentów, twórczych zabaw kolorami liści i oczywiście pochwalenia się Waszymi dziergadłami na moim fb.


Ściskam, Sylwia


P.S. PDF link with crochet chart and English translation 
https://app.box.com/s/0x6h39ss1jr8laynz1e7mda1qrcckoys

3 komentarze:

  1. Piękny listek. Dzięki za wzór. Wrzucisz może na Ravelry?
    Pozdrowienia,
    Marta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z małym opóźnieniem ale jest
      http://www.ravelry.com/patterns/library/autumn-leaf-3
      Zapraszam :)

      Usuń
  2. Thank you for the PDF chart and English instructions.

    OdpowiedzUsuń

Serdecznie dziękuję za każdy komentarz!